verpleegsterysabelingambia.reismee.nl

Lower basic school

Hi Everyone,

Deze week ben ik een dag mee naar de lower basic school geweest waar Astrid vrijwilligerswerk deed. Dit is hier een plaatselijke overheidsschool waar 1600 leerlingen zitten. Onderwijs is gratis maar ze moeten wel de boeken en uniform kunnen betalen wat voor vele mensen nog steeds heel moeilijk is. De leerlingen moeten ook schoenen aanhebben maar vaak hebben ze zelfs die middelen niet. Ze mogen dan de schoenen alleen voor school aandoen en thuis en na school moeten ze op blote voeten lopen door al het zand hier. Vele kinderen hebben hierdoor wonden op hun voeten en dit geneest niet door het zand en de bacteriën dat in de wonde komt. Op school zitten de kinderen in een klein lokaal met 40 tot 50 leerlingen. Er zijn niet genoeg stoelen dus moeten ze met 2 op een stoel zitten. Het is overal ook heel vuil en toilet, gewoon een gat in de grond, is bijna walgelijk..je ziet dat de uniformen van de leerlingen moeten doorgeven worden in het gezien, voor sommige is het te groot of te klein en met gaten in..dit zie je hier ook op straat, kinderen hebben kledij aan die te groot of te klein is en met gaten in. Als je hier over straat loopt vragen de kinderen ook om schriften, eten, kauwgom, een bal,..Unicef heeft deze week op school aan elk kind 4 schriftjes gegeven wat een heel goede zaak is maar er werden ook rugzakken uitgedeeld maar dit alleen voor de slimste leerlingen. Heel erg om die andere leerlingen hun gezichtjes te zien.
Ik ben met Astrid hier ook een projectje voor een gezin gestart. We willen hier heel graag een gezin helpen met 2 dove kindjes om hen naar een speciale dovenschool hier te laten gaan. De vader heeft een taxirijbewijs maar op dit moment geen auto. Wij zouden er willen voor zorgen om een auto te kunnen kopen zodat de vader zijn kinderen alle dagen naar school te kunnen brengen en terug ophalen en in tussentijd kan hij zijn gezin van een inkomen voorzien door taxi te rijden. De school is ver weg en de kinderen kunnen niet alleen naar school gaan dus voor een auto zorgen is de beste oplossing. We zoeken hiervoor veel sponsors dus iedereen die zich aangetrokken voelt tot dit verhaal kan het aan mij laten weten. Alle beetjes helpen!

Abaraka! (dank u)

Reacties

Reacties

Evi

Amai, als ik dat zo lees zijn de omstandigheden in de school ook allesbehalve ideaal... Zo triestig dat ze vaak zelfs geen schoenen hebben. En knap dat jullie dat project voor dat gezin gestart zijn! Ik hoop dat het gaat lukken om de auto te kopen... Laat het mij maar weten hoe ik kan helpen! xxx

Marije verhaegen

Hey ik wil ook wel graag helpen om de vader aan een auto te voorzien. Hoe kan ik dat doen? Ik vind je verhalen heel aangrijpend, jij doet prachtig levenswerk! Groetjes Marije

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!