verpleegsterysabelingambia.reismee.nl

Week vol nieuwigheden

Hi

Na nga deff

Deze week is een week geweest met vele indrukken. Maandag ben ik mee op huisbezoek geweest bij kindjes met een beperking. Maryama is een kindje dat in een rolstoel zit en incontinent is. Zij kan niet meer stappen, kon dit vroeger wel een beetje maar ineens kon ze dit niet meer. Ze weten niet waarom. Thuis wordt ze ook wat verwaarloost, ouders weten niet hoe ze ermee moeten omgaan. Haar rolstoel is ook stuk, ze zit helemaal op het ijzer. Een volgende huisbezoek was Fatouma. Zij is ongeveer 18 maar ziet er uit als iemand van 12. Ze kan niets, is helemaal bedlegerig en spastisch. Ze heeft heel erge slikproblemen waardoor ze alleen babyvoeding kan eten en ze niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Ze is ondervoed, al doet de moeder alles voor haar wat ze kan. Zij ligt er altijd heel netjes bij. Deze huisbezoeken waren soms wel wat emotioneel. Nog iets wat emoties bij mij teweegbracht deze week was een bevalling die ik van begin tot het einde heb meegemaakt! Wat is dit toch altijd een wonder en hier word ik zo blij van. Deze keer ging het wel niet vanzelf, ze hebben de zuiger moeten gebruiken en er waren nog wel wat problemen. Uiteindelijk is alles in orde gekomen en ben ik bedankt door de moeder voor de steun die ze aan mij had.
Ik ben ook nog een psychiatrisch ziekenhuis gaan bezoeken, "tanka tanka. Dit is het enige in heel Gambia waar alleen de ergste gevallen terechtkomen en ze mogen max 3 maanden blijven. Een volgende bezoek was "second home". Een verblijf voor kinderen met een beperking waar ze tijdens de week verblijven. Hier is ook maar plaats voor 13 kinderen en er zijn maar 2 instellingen in heel Gambia. Hier verblijft een kindje dat Petra een paar jaar geleden echt gered heeft hier. Zij lag tussen haar eigen lichaamsvochten en de ratten in een berghok. Heel gruwelijk. Ratten hebben haar teentjes opgegeten, ze kreeg amper eten en had heel erge doorligwonden.
Na deze week met vele indrukken hebben we afgesloten met een feestje te bouwen en op zaterdag ook een echt Afrikaans feest! Heb nog eens mee djembé mogen spelen met de groep wat ik heel leuk vond!
Nu gaat jammer genoeg mijn laatste week hier in..mag er niet aan denken, wil echt nog niet vertrekken!

Zonnige groetjes




Reacties

Reacties

Marc van hoof

Wat een leerzame en schitterende stage! Maar je wordt wel met je neus op de miserie gedrukt. Toch fijn dat je daar een positieve boodschap kan brengen.
Ik krijg uit je verslagen de indruk dat men in Gambia heel hard zijn best doet, ondanks de beperkte middelen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!