verpleegsterysabelingambia.reismee.nl

Laatste week

Hoi hoi

Mijn laatste week hier is echt voorbijgevlogen. Ik had nog een afwisselend programma. Allemaal voor een van de laatste keren, kan het niet geloven..
Maandag en donderdag ben ik nog naar het ziekenhuis geweest. Daar nog geholpen met wondzorg en dokter geassisteerd bij klein ingreepje. De cardioloog heb ik ook nog geassisteerd. Van hem mocht ik ecg en echo-cardio mee doen. Wel heel leuk! Was een fijne man, hij vond het ook leuk dat ik Belgische was omdat zijn eerste professor waar hij les van gekregen heeft een Belg was en hij heeft in Frankrijk gewoond dicht bij de Belgische grens. Ze gingen mij allemaal missen daar zeiden ze. Super lief!
Dinsdag laatste keer consultatiedag van de baby's. Deze keer 256 baby's gewogen! Heel heftig maar super leuk om te doen! Dit ga ik echt missen en mijn hulp konden ze daar ook appreciëren omdat er zoveel werk was!
Ik ben deze week ook nog een paar keer met een community nurse mee op pad geweest. Zij is door iedereen in het dorp hier gekend en doet heel goed werk. Ik ben met haar naar enkele compounds ( Dit zijn de huizen hier waar ze met verschillende gezinnen in wonen op een stuk grond) geweest om daar uitleg te geven over de Health centers, thuisbevallingen en heel belangrijk hier familyplanning. Thuisbevallingen zijn recent door een regering hier afgeschaft omdat dat meestal geen echte verpleegkundigen zijn die dit doen en zo het te gevaarlijk is voor moeder en kind. De community nurse stelde ook voor om op scholen les te gaan geven over deze topics allemaal. We zijn op een lagere school, 5 graad gaan lesgeven en op een middelbare scool aan 16-jarige. Bij beide werden alle meisjes bij elkaar geroepen in 1 lokaal. Dit was heel leerzaam zowel voor ons als voor de studenten, van familyplanning hadden veel studenten nog niet gehoord dus ben blij dat ik hieraan nog heb mogen meewerken. Vandaag ook nog een nieuwe rolstoel aan een kindje met een beperking gaan brengen. De hare was helemaal stuk dus ze waren er heel blij mee. Deze avond heeft de band nog een laatste keer djembe gespeeld aan het kampvuur voor mij en heb ik nog kunnen meespelen. Zalig dit!


Dit is waarschijnlijk mijn laatste blogje vanuit Gambia. Morgen vertrek ik hier jammer genoeg en reis ik nog voor 2 daagjes door naar Senegal. Wat ga ik iedereen missen, zou nog wat willen blijven!

Abaraka Abaraka!





Reacties

Reacties

Marc van hoof

Veel bewondering voor jou dat je deze stage doet. Als ik in deze tijd jouw leeftijd zou hebben, zou ik het ook doen.

Nathalie

Bewondering!

Karine

Het was mooi Ysabel hoe jij ons allemaal meenam in jouw groot avontuur. Fijn dat ik jou mee kon volgen. Het is iets geweldigs. Het doet wat met een mens. Prachtig.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!