verpleegsterysabelingambia.reismee.nl

Terug in Gambia

Salaam malekum


Nu ik terug hier in Gambia ben heb ik toch besloten om mijn verhalen terug op te schrijven en mijn blog van vorig jaar verder aan te vullen.

Ik werd hier weer heel hartelijk ontvangen toen ik hier terug aankwam, was echt super om iedereen terug te zien. Iedereen zei ook dat ze me gemist hadden en veel herkenden me nog. Ik werk nu in een ander ziekenhuis dan vorig jaar. Het ziekenhuis is wat groter en hebben iets meer faciliteiten zoals een ICU. Ik heb tot hiertoe vooral al wondverzorgingen gedaan. Veel mensen hebben hier wondes, jong en oud. Genezing gaat traag en vaak komen ze ook laat er mee naar het ziekenhuis waardoor het al erg is. Er was een jongen waarbij ze het onderbeen hebben moeten amputeren omdat hij eerst bij een marabout is geweest om het proberen te genezen omdat ze geen geld hadden om naar ziekenhuis te gaan. Een marabout probeert met behulp van kruiden en planten mensen te genezen en toekomst voorspellen. Heb met een verpleger er over gepraat en hij was geen voorstander van een marabout terwijl de meeste mensen hier heel erg in de kracht van een marabout geloven. Hij zei dat hier meer kwaad dan goed mee gedaan wordt.

Vandaag heb ik meegeholpen bij de consultatiedag van de baby’s en zwangere vrouwen hier in het dorpje. Vooral baby’s wegen, vaccineren en zwangere vrouwen opvolgen. Er was een baby’tje van net geen maand oud die nog steeds op het geboortegewicht was en tekenen van uitdroging had. Ik vroeg aan de moeder of de borstvoeding wel goed ging en ze zei dat ze te weinig melk had. Heb dit gemeld en ze doen hier niets aan wat heel frustrerend is want misschien sterft dit baby’tje wel als dit zo blijft verder gaan. Moeders kunnen hier geen melkpoeder betalen.

Soms is het heel frustreren hier maar de vreugde van de bevolking hier maakt het werk super leuk.

Zonnige groetjes

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!