verpleegsterysabelingambia.reismee.nl

Tripje naar het binnenland

Hoi allemaal

Dit weekend ben ik met Astrid, Mohammed en Alhagie Bah (2 bewoners hier) naar het binnenland geweest. Het is een heel eind rijden en dan als laatste nog de ferry nemen over de Gambia rivier. Een eerste nacht hebben we gelogeerd in een lodge met allemaal hutjes en waar veel apen waren. Bij het ontbijt kwamen de apen allemaal kijken of er iets te rapen viel om te eten. Het was een heel mooie locatie vlak aan de Gambia rivier. Volgende dag zijn we janjanbureh gaan bezoeken. Hier zijn nog veel overblijfselen van de slavernij. Huizen waarin ze ondergebracht werden, er stonden nu wel alleen nog enkele muren maar het dateert gelukkig ook al van lang geleden. Verschrikkelijk wat die mensen daar mee moeten maken hebben. Daarna nog naar het dorpje van Alhagie bah geweest. Is nog een heel primitief dorpje. Het is nog een echte stam en ze wonen daar in stro hutjes. De mensen zijn er super gelukkig ook al hebben ze niet veel, zo leuk om te zien. De kinderen kwamen meteen naar ons toe, handen geven, ons allemaal aanraken, zelf zien of onze witte kleur niet af gaf, voor ons staan zingen en dansen. Een heel warm welkom daar en we hebben er een leuke tijd beleefd. Tot slot heb ik ook nog baboon island bezocht. Tocht over de Gambia rivier met de boot naar de verschillende eilandjes. We hebben veel chimpansees gezien, zo geweldig om ze in het wild bezig te zien. Krokodillen en pelikanen hebben we ook gezien, jammer genoeg geen nijlpaard. 2 de nacht was in een andere lodge, ook met een prachtig zicht op de Gambia rivier. Heel mooie zonsondergang! De laatste dag heb ik nog een plaatselijk Health center in kuntaur bezocht. Heel anders dan in tanji hier. Veel groter, het is ook voor een grotere populatie daar omdat ze uit meerdere dorpen naar daar moeten komen. Verschillende gebouwen waar mensen opgenomen konden worden en een grote materniteit. Het was er wel heel vuil en gebouwen in slechte staat. Er waren die dag 4 vrouwen bevallen. In het binnenland zijn meer bevallingen dan hier aan de kuststreek. Apotheek had wel een grotere voorraad dan tanji en op sommige gebieden hadden ze daar ook meer materiaal. Zo is het toch een beetje anders overal hier. Stone cirkels in wassu hebben we ook bezocht en de markt daar. Elke maandag is daar een hele grote markt en komen ze van alle omliggende dorpen daar hun boodschappen doen voor heel de week. Tot slot ook nog het dorpje Jakaba bezocht. Hier woont de familie van Mohammed. Ook de moeder van Alhagie, waar we bij logeren, woont daar en heb ik eindelijk eens kunnen ontmoeten.

Heel erg genoten van dit weekend en alle leuke momenten die je beleeft en fijne mensen die je hier ontmoet!

Lots of love

Karine

Mooie momenten al meegemaakt. Maar de reanimatie vorige week vond ik werkelijk een heldendaad.
Vroedvrouw worden en thuis bevallingen doen zou iets voor jou zijn. Wie had dit allemaal gedacht als we samen stage deden in Bonheiden. Groetjes.