verpleegsterysabelingambia.reismee.nl

Reanimatie

Hallo iedereen


Vandaag heb ik iets heel heftig meegemaakt. Ik ging naar het Health center om dat het de 2 wekelijkse consultatiedag voor baby’s was. Dit is baby’s wegen en vaccineren. Toen ik aankwam zei Yama, de community nurse, dat er een bevalling bezig was in de labour ward en dat ik daar naartoe moest gaan. Dit deed ik dan. In de labour ward was een vrouw een paar uur eerder bevallen die ik kende van prenataal onderzoek en waar ik toen lang mee gepraat had. Ze kende mij nog en was heel enthousiast om mij te zien. Ze heeft mij later op de dag ook uitgenodigd om naar de naamceremonie van haar dochtertje te komen binnen een week.

Dan naar de bevalling die bezig was, de vrouw in kwestie had volledige ontsluiting dus normaal zou het niet lang meer duren vooraleer het kind ter wereld kwam. Dit is anders gelopen. De vrouw perste niet goed waardoor het kind maar niet kwam, ik hoorde ook dat de harttonen aan het dalen waren. Dit doen we hier met een stethoscoop want ze hebben hier niets van apparatuur. We hebben met allemaal op haar buik zitten duwen om haar te helpen, niets hielp. Enkele uren later toen er nog altijd geen vordering was en we al vanalles geprobeerd hadden beslisten ze om met de ambulance naar het ziekenhuis te gaan een eindje verderop. De harttonen waren niet goed dus het kind moest er uit, er was al een veel te lange tijd over gegaan. Ook voor de moeder. Ik moest mee samen met een andere verpleger. Uiteindelijk heb ik het kind ter wereld gebracht in de ambulance terwijl de verpleger op de buik zat te duwen. De navelstreng zat dubbel rond zijn nek en er zat meconium in het vruchtwater. Het baby’tje ademende niet en zag helemaal blauw. Ik ben direct begonnen met reanimeren en de verpleger mond op mond beademing. De ambulance was heem primitief dus we hadden niets bij. Heel de weg hebben we dit gedaan en eens afgewisseld, ook ondersteboven gehouden en op het ruggetje gewreven. Bij aankomst terug in het Health center hebben we met een darmpje het vruchtwater uit de longetjes gezogen en daarna nog aerosol toegediend. Is het enige wat hier in Health center voorhanden was. Geen zuurstof, beademingsballon werkte niet, vacuüm pompje voor kindje helpen ter wereld te brengen werkte niet. Het jongetje heeft het uiteindelijk gehaald! Gelukkig dat ik was! Het heeft nog lang heel moeizaam geademd maar ben vanavond nog terug gaan kijken en hij ademde nog steeds. Dus het is ons gelukt in deze primitieve setting maar in een beter ziekenhuis had er veel adequater ingegrepen worden. Zowel tijdens de bevalling als er na toen het baby’tje niet ademde.

Iedereen was mij heel dankbaar vandaag, zowel de moeder, verplegend personeel en ook de moeder die er nog was die deze nacht bevallen was. Ik sluit met een heel voldaan gevoel de dag af. Een dag om nooit meer te vergeten


X

Reacties

Reacties

Eef

Wow Ysabel wat heftig en wat een heldendaad! Goed gehandeld!!! Hopen dat het goed blijft gaan met het jongetje na zo'n start. Denk dat je toch maar verloskundige moet worden?
Tot snel!

Elly

Ja meid heftige momenten daarin die ambulance ? al geluk is het goed afgelopen dat hebben jullie fantastisch gedaan xxx

Hermina

Top Ysabel, een leven redden is heel speciaal,heel goed gedaan! Zal je zeker nooit vergeten. Je bent een super verpleegster ! ?

Petra van den Heuvel

Kippenvel Ysabel! Wat ontzettend mooi wat je gedaan hebt!

Stef

Good job.

Miekedelanghe

Wat een verhaal. Top nurse ??

Mama

Superdikke proficiat lieve schat! Je bent een TOP verpleegster en zou ook een fantastische vroedvrouw zijn!
Dikke knuffel van je superfiere mama!xxx

Sonia en papa

Proficiat, wij zijn fier op jou. Geniet er nog van.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!